مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
برگزاری وبینار کارنامه مسئولیت اجتماعی و اشتراک گذاری تجربیات ارزشمند مورخ چهارشنبه 29 آذر
وبینار کارنامه مسئولیت اجتماعی و اشتراک گذاری تجربیات ارزشمند
باسلام
احتراما گزارش وبینار کارنامه مسئولیت اجتماعی،اشتراک گذاری تجربیات ارزشمند(اتا) که در روز چهارشنبه مورخ 29/09/1402 از ساعت 11 تا 13؛ توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی همدان با سخنرانی خانم دکتر سودابه معتمد ،دبیر کارگروه پاسخگویی اجتماعی و عدالت اموزشی کلان منطقه 3برگزارگردید؛ به حضور ارائه می گردد.
تعریف پاسخگویی اجتماعی در حوزه سلامت: پاسخگویی اجتماعی به معنی توجه حداکثری به نیاز ها ، انتظارات و تقاضاهای جامعه و تلاش حداکثری برای براورده کردن این نیاز ها و انتظارات و تقاضاها و پذیرفتن مسئولیت مشکلات سلامت جامعه است.
- سطوح توجه به نیازهای جامعه: مسئولیت پذیری اجتماعی – پاسخدهی اجتماعی – پاسخگویی اجتماعی
- ماموریت پاسخگویی اجتماعی: پیش بینی نیازهای سلامت جامعه –مشارکت با نظام های سلامت و سایر ذیربطان- تعریف نقش های پزشکان و سایر حرفه های مرتبط با سلامت- توسعه آموزش مبتنی بر پیامد- ایجاد حاکمیت پاسخگو در دانشکده های پزشکی – تصحیح استاندارد های آموزشی و پژوهشی و ارائه خدمت - حمایت دائمی از ارتقا کیفیت در آموزش ، پژوهش و ارائه خدمت – ایجاد مکانیسم های الزام آور در اعتبار بخشی –ایجاد تعادل در اصول کلی و جهانی با ویژگی های منطقه ای - تعریف نقش جامعه
- ارزش های پاسخگویی اجتماعی: -اهمیت توجه به نیاز های جامعه – ایجاد حس مسئولیت پذیری در قبال خدمات ارائه شده – توجه به صلاحیت علمی در مقابل مدرک گرایی
- اهداف پاسخگویی اجتماعی: - پیش بینی تغییرات مستمر در نیاز های حوزه ی سلامت جامعه
- انطباق برنامه های اموزش عالی حوزه ی سلامت با نیاز های حوزه ی سلامت جامعه
- حرکت در جهت ارتقای پاسخگویی اجتماعی سیاست های آموزش عالی سلامت.
- حرکت در جهت ارتقای جنبه های پاسخگویی اجتماعی کوریکولوم ها.
- حرکت در جهت جلب مشارکت نهاد های اجتماعی در برنامه ریزی های اموزشی
- ارتقای نقش اعضای هیئت علمی به عنوان الگو های آموزنده در زمینه پاسخگویی.
- انگیزه سازی در اعضای هیئت علمی به منظور حضور موثر در عرصه های اجتماعی
- حرکت در جهت ارتقای دانش دانشجویان در حوزه مفاهیم پاسخگویی اجتماعی.
- کارنامه اجتماعی :
اهداف : - ارزش گذاری کمی فعالیت های اجتماعی - ایجاد بستر رقابتی و تعیین مشوق های لازم جهت ارائه خدمات اجتماعی – تعیین تاثیر گذاری اجتماعی یک فرد در نظام سلامت جامعه – تعیین سطح پاسخگویی اجتماعی- انگیزه بیشتر برای مشارکت موثرتر
- کارنامه اجتماعی 7 حوزه دارد: 1- کار داوطلبی در حوزه سلامت
2- تولید محتوای علمی – پژوهشی در حوزه مشارکت ها و پاسخگویی اجتماعی سلامت 3- برگزاری یا شرکت در دوره های آموزشی مشارکت ها و پاسخگویی اجتماعی سلامت 4- تولید محتوای رسانه ای – هنری در حوزه مشارکت ها و پاسخگویی اجتماعس سلامت 5- فعالیت در موسسات خیریه، سازمان های مردم نهاد،انجمن های حمایتی وصندوق های قرض الحسنه 6-فعالیت های اقتصادی در حوزه پاسخگویی اجتماعی سلامت 7-مسئولیت های اجرایی در حوزه پاسخگویی اجتماعی
جشنواره اشتراک گذاری تجربیات ارزشمند دانشجویان در پاسخگویی اجتماعی (اتا)
دانشجویان ارزشمند ترین سرمایه و آینده سازان کشورهستند- نهادینه کردن مسئولیت پذیری اجتماعی در قشر دانشجو-تربیت نسل جدید با دیدگاه جدید – الگوسازی
شیوه نامه جشنواره اتا / بخش های جشنواره : فعالیت های داوطلبانه – بخش هنری – آموزش - تجارب و ایده های نواورانه - پژوهش ومقاله – فناوری
اهداف جشنواره اتا: نهادینه شدن پاسخگویی اجتماعی در قشر دانشجو
– ارائه الگوهای مناسب برای ترویج مسئولیت پذیری اجتماعی – تغییر نگاه دانشجویان
-افزایش نو اوری و خلاقیت در خدمت رسانی – تاثیر گذاری و اثر بخشی پژوهشها وفناوری – افزایش همدلی و همکاری و حس نشاط بین دانشجویان – پایه گذاری نسل جدید در زمینه پاسخگویی اجتماعی – تبیین ضرورت کار داوطلبانه در حوزه سلامت از جنبه علمی ؛اجتماعی و فرهنگی – تقویت انگیزه دانشگاهیان برای مشارکت در فعالیت های داوطلبانه
محورهای جشنواره : ارتقا سلامت – سلامت یکپارچه –دانشگاه بدون مرز- کارافرینی اجتماعی – توانمند سازی جامعه – ترجمان دانش به زبان مردم – توجه به مفهوم سلامت و محیط –مشارکت در برنامه های کاهش آسیب – مسئولیت پذیری در شرایط بحرانی – ترویج کارهای داوطلبانه – مصادیق عمومی کار خیر درحوزه سلامت – اخلاق حرفه ای – اخلاق سازمانی
معیار های داوری و ارزیابی :نوآوری و خلاقیت – اندازه جامعه هدف – میزان مشارکت – قابلیت مدلسازی – تاثیر گذاری – قابلیت توسعه و گسترش – رعایت اصول اخلاقی – امکان هم افزایی با سازمانهای دولتی ،خصوصی و مردم نهاد